top of page

God pris og stort utvalg - ikke for alle?


En undersøkelse utført av YouGov på vegne av Forbrukerrådet viser at viktige forbrukermarkeder er i ferd med å bli utilgjengelige for mange. Mens de fleste av oss uten problemer beveger oss uten kontanter i et digitalt samfunn, opplever mange at de blir stående utenfor. Tusenvis av nordmenn møter stengte dører til viktige markeder og nyttige tjenester fordi de mangler den nødvendige kompetansen, nettilgangen, maskin- eller programvaren som trengs for å ta tjenestene i bruk.


I følge undersøkelsen 'Utenforskap i forbrukermarkeder' oppgir blant annet hele 38 prosent av nordmenn oppgir å ha hatt store problemer med å bestille eller betale for en vare det siste året, og 43 prosent har en eller flere som må hjelpe dem med dette.

Redd for å gjøre feil På spørsmål om hvilke utfordringer knyttet til bestilling og betaling respondentene opplever oppgir omlag 200.000 personer at de ikke har BankID, og cirka like mange eier heller ikke en smarttelefon. Det er i i tillegg mange som faktisk har en smarttelefon, men som allikevel velger å ikke benytte tjenestene. På spørsmål om hvorfor svarer over ti prosent at de ikke forstår hvordan det skal brukes eller at de er redd for å gjøre feil. En andel oppgir også funksjonsnedsettelser som årsak til at de har problemer med å gjøre opp for seg digitalt.


Disse gruppene blir fort satt på sidelinjen når de oppfordres til å laste ned en app for å kjøpe en vare eller tjeneste eller bes om å trykke på en lenke i en SMS for å betale legebesøket. Det er ikke vanskelig å forestille seg hvor utenfor det oppleves å ikke få tilgang på noe som er viktig for deg fordi du mangler verktøy, eller på grunn av språkbarrierer, sviktende syn eller utfordringer med finmotorikk, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.


Får et dårligere tilbud Den store andelen som ikke behersker digitale tjenester vil i mange tilfeller kun ha tilgang til det dårligste tilbudet med de høyeste prisene i markedet, da det ofte tilbys det betydelige rabatter gjennom kjøp av varer og tjenester på nett fremfor i butikk. I tillegg er nettsøk et nyttig verktøy når man skal sjekke hvor man kan kjøpe en vare billigst i de fysiske butikkene du har i nærheten av deg. Mangel på digitale ferdigheter vil dessuten også begrense tilgang på utvalg av produkter og tjenester, i betydelig grad. For å illustrere problemstillingen har vi under forklart et knippe digitale kontaktpunkter du kanskje ikke har reflektert over ved noe så banalt som å handle matvarer. En rask og rimelig tur til butikken


Steg 1: Du går ut døren samtidig som du sjekker en app for å planlegge reisen din og se på rutetider (når så du sist en rutetabell liggende?). Steg 2: Du ser at bussen du skal ta går ganske snart og at det er en stund til neste buss, så du løper. Mens du løper kjøper du en billett på billett-appen. Steg 3: På bussturen sjekker du tilbudsappen din, er det rimeligst for varene du skal kjøpe på butikk A eller B? Appen som sammenligner prisene hos butikker den aktuelle uken viser at det er B, så da går du dit.

Steg 4: Du går av bussen og er litt usikker på akkurat hvor butikk B ligger. Google Maps viser deg at den ligger faktisk bare to kvartaler unna, i motsatt retning av hva du først trodde. Steg 5: Vel inne på butikk B oppdager du at ved å laste ned en fjerde app kan du ta del i et fordelsprogram og du handler jo hos denne butikkjeden ganske ofte - så det gjør du jo selvfølgelig. Steg 6: Vel fremme i kassen viser du både QR-kode for den nye appen din som sparer deg noen kroner og betaler med mobilen før du sjekker når neste buss går hjem igjen. Denne turen til butikken ville sett ganske annerledes ut dersom man ikke eier, eller evner å bruke, en smarttelefon. Turen ville også uten smarttelefon trolig tatt betydelig lenger tid og potensielt være vesentlig dyrere. Det som kanskje er mest overraskende er hvor lite vi reflekterer over alt dette i slike situasjoner, fordi det allerede har rukket å bli en innarbeidet del av hverdagen vår. Tenk deg da hvor forvirrende dette kan være for dem som mangler dine erfaringer? Ville hatt stor nytte av netthandel


I tillegg til alle appene som forenkler vår hverdag har netthandel revolusjonert måten vi handler på. I dag kan det aller meste kjøpes på nett, det være seg goder som nye klær, reiser, elektronikk, interiør og ikke minst nødvendigheter som matvarer og medisiner. Dette gjorde seg spesielt tydelig under pandemien hvor fysiske besøk i butikk faktisk innebar helsemessig risiko, spesielt for den eldre andelen av befolkningen. De to årene med pandemi satt ytterligere fart på digitaliseringen og dermed behovet for digital deltakelse hos den jevne forbruker. Kompetanse Norge kartla i fjor at mange sysselsatte har opplevd å utvikle seg i takt, men at det ikke er noen tvil om at det har blitt et enda større sprik til de som står utenfor For de eldre vil det å lære seg å mestre å opprette brukere på, handle og betale på nett gi dem store med fordeler både med hensyn til bedre priser, større utvalg og ikke minst hjemlevering.


Ta matvarer som et eksempel på varer alle mennesker har behov for. De aller fleste butikkjeder har i dag tilbud om tjenester for hjemlevering av varer, men brukergruppen som trolig vil ha aller mest nytte av denne typen tjenester er ikke tatt i betraktning når kjøpsreisen ble designet. Opplæring i hvordan man bestiller fra Oda.com for eksempel, vil både kunne forenkle hverdagen for denne brukergruppen, og ikke minst spare dem både tid og penger ukentlig.


'Men, dette kan jo denne brukergruppen få enkelt hjelp til av familie og andre kjente' tenker kanskje du nå; det kan de og det er nettopp det brukergruppen gjør. Men ta også til betraktning at både barn og barnebarn har langt mer hektiske hverdager enn den typiske pensjonisten, som igjen hindrer opplæring på det tidspunktet brukeren faktisk ønsker eller trenger produktet eller tjenesten de søker. Dataskolen ønsker at nødvendig opplæring skal være tilgjengelig for brukergruppen på deres premisser, hele tiden. Målet må være at brukergruppen lærer seg å mestre digitale tjenester og får tilbake både eierskapet og friheten til å styre sin egen hverdag, med tilgang alle fordelene de digitalt aktive allerede har!


Du kan lese hele undersøkelsen 'Utenforskap i forbrukermarkeder' her.




Comments


bottom of page